أحمد عيد يكشف أسباب عدم حضوره المهرجانات في مصر

مش فارق معايا أشتغل أصلا أو مشتغلش

أحمد عيد يكشف أسباب عدم حضوره المهرجانات في مصر
أحمد حمدي

أحمد حمدي

10:39 ص, الأربعاء, 8 فبراير 23

كشف النجم الكوميدي أحمد عيد لأول مرة عن أسباب عدم حضوره المهرجانات الفنية التي تقام بمصر خلال السنين الأخيرة فقال ، “ليه ناس ونجوم كبار لا تتم دعوتهم لحضور مهرجانات في بلدهم، أنا مش عارف السبب ومستغرب”.

وأضاف في مداخلة هاتفية الساعات الماضية لبرنامج “كلاكيت” الذي تقدمه لينا الطهطاوي بإذاعة نجوم إف إم، أنا عموما محدش بيبعتلي دعوة أحضر مهرجان في مصر للأسف”.

وعلق أحمد عيد عبر حسابه الرسمي “إنستجرام” حول الضجة التي حدثت بشأن حضوره إحدى المهرجانات الفنية بالسعودية مؤخرا وعدم تواجده في الأعمال الفنية ببلده، وكذلك المهرجانات المختلفة بمصر فقال “مساء الفل، لقيت تصريح متاخد من سياقه من كلام كان بيتقال بهزار، أنا حابب أوضح إني مقصدش أشتكي ولا أبان عندي مظلومية، أنا الحمد لله بيتعرض عليا شغل كتير وأنا اللي مش عايز أشتغل غير اللي شايفه كويس احتراما لنفسي وللجمهور.

وتابع: “أنا مش فارق معايا أشتغل أصلا أو مشتغلش، المهم أعمل اللي أنا مقتنع بيه، أنا ماديا مش محتاج ولا عندي أي مشكلة الحمد لله، وكلامي بيتحور أحيانا عشان أبان بشتكي أو مظلوم ليه مش عارف”.

وعبر أحمد عيد عن سعادته بحضور هذا الحدث وتواجده إلى جانب عدد كبير من النجوم العرب والأجانب، وقال في تصريحات تليفزيونية: “أنا مبقتش موجود على الساحة، واتفاجئت بدعوتي لـ حفل Joy Awards وفرحت إنهم افتكروني، ونفسي آجي تاني”.

ويعود أحمد عيد للدراما المصرية في موسم رمضان القادم بمسلسل “عملة نادرة” مع كوكبة من النجوم نيلي كريم وجمال سليمان وجومانا مراد إنتاج جمال العدل.