السيسي: قسمًا بالله قالولي هيحصل مشكلة اقتصادية عام 2060 ووجهت بالتصدي لها من الآن

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إنه أبلغ عن وجود مشكلة اقتصادية لمصر في 2060 ووجه بالتصدي لها.

السيسي: قسمًا بالله قالولي هيحصل مشكلة اقتصادية عام 2060 ووجهت بالتصدي لها من الآن
أماني عوض

أماني عوض

2:10 م, الأحد, 10 مارس 19

المال – خاص

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أنه يعمل على مواجهة مشكلات مصر حتى المستقبلي منها، مشيرًا إلى أنه قبل عدة أيام تم عرض عليه تقديرات إحدى المشكلات الاقتصادية، التي ستواجه مصر عام ٢٠٦٠، وتم التوجيه بمواجهة تلك المشكلة من الآن.

وقال الرئيس، خلال الندوة التثقيفية للقوات المسلحة، بمناسبة يوم الشهيد، اليوم الأحد: “قسمًا بالله كان فيه عرض من كام يوم بيقولولي هيحصل مشكلة عام ٢٠٦٠ يعني هكون مت.. قولتلهم يجب التصدي لهذه المشكلة وما نسيبش أولادنا للضياع.. لا نتصدى المشكلة دي ونجهز نفسينا لمواجهة هذه المشكلة.. وتم التوجيه بعمل صندوق لمواجهة هذه المشكلة الاقتصادية”.

ولم يوضح الرئيس طبيعية تلك المشكلة.

وتابع الرئيس: “يا ترى يا مصريين إنتوا مصدقيني ولا لأ.. فيه إشاعات كتير، بقولك مثلًا التطعيم بتاع ١٠٠ مليون صحة هيأذي الناس.. معقول؟ ده إحنا عملنا الحملة دي لأجل نخفف على أهلنا.. جربنا نعملها أجل نطمن كل مصري.. وإحنا بنعمل ده قوائم الانتظار اللي تصدينا ليها كانت ١٨ ألفًا، عملنا دراسة.. خلال ٦ شهور عدد اللي إتعملهم عمليات من قوائم الانتظار تجاوزنا أكتر من ١٠٠ ألف إنسان، إحنا بقى كحكومة كدولة ولا كمسئولين عايزين نخفف على أهلنا ولا عايزين نضيعهم.. أنا بتكلم عن ١٠٠ ألف من ١٠٠ مليون”.